Suomi English

3. Ikääntyneiden ihmisten turvaseuranta ja yhteydenpito

<- Tila- automaatiotoimitukset

3.1 Yleistä

Kun ihminen vanhenee niin hänen kuntonsa vähitellen heikkenee ja hän alkaa tarvita enemmän tukea muilta ihmisiltä selviytyäkseen jokapäiväiseen elämään liittyvistä tehtävistä. Useimmat seniorit haluavat kuitenkin asua kotonaan tai vastaavissa itsenäistä asumista tarjoavissa paikoissa niin kauan kuin mahdollista.
Tämä tarkoittaa sitä, että on hyvä järjestää kotonaan tai vastaavissa olosuhteissa asuville ikääntyville ihmisille monenlaista tukea asumiseen.
Tähän nykypäivän tekniikka tarjoaa erinomaisia ja koko ajan paranevia mahdollisuuksia.

3.2 Kotonaan asuvien ikääntyneiden ihmisten tukipalvelu

3.2.1 Kaatumistapausten seuranta ja aputoimet

Kameroiden avulla voidaan seurata seniorien elämää ja liikkumista kolmella tavalla.

  • Henkilöä ei tunnisteta (henkilö näkyy katsojalle vain tikku-ukkona), jolloin hänen yksityisyytensä säilyy.
  • Henkilön piirteitä ei tunnisteta (henkilö näkyy katsojalle vain tikku-ukkona), jolloin hänen yksityisyytensä säilyy, mutta hänen nimensä tulee näkyviin.
    Tässä vaihtoehdossa voidaan määritellä otettavaksi jokainen tapahtuma paikalliselle muistikortille, jolloin on mahdollista katsoa tapahtuma jälkeenpäin. Tällöin henkilö näkyy todellisena itsenään.
  • Henkilö tunnistetaan (henkilö näkyy katsojalle omana itsenään), jolloin hänen yksityisyytensä ei säily samalla tavalla.

Ne ihmiset, jotka valvottava henkiö on hyväksynyt valvojikseen saavat puhelimiinsa hälytyksen kaatumisesta kaikissa kolmessa tapauksessa.
Valvoja voi ottaa järjestelmän kautta puheyhteyden kaatuneeseen henkilöön ja selvittää tilannetta hänen kanssaan.
Jos henkilö ei pysty vastaamaan tai kaatunut henkilö ilmoittaa olevansa loukkaantunut, niin valvoja voi heti ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin avun järjestämiseksi paikan päälle.

3.2.2 Muiden poikkeavien tapausten seuranta

  • Jos valvottava ihminen pysyy liian kauan yhdessä paikassa, tulee hälytys valvojan puhelimeen, johon valvoja voi reagoida etänä.
  • Jos henkilö menee alueelle, joka on määritelty rajoitetuksi (esim. pääovi), tulee hälytys.
  • Jos henkilö pysyttelee pois liian kauan alueelta, jossa hänen tulisi normaalisti liikkua, tulee hälytys valvojan puhelimeen ja/tai automaatiojärjestelmään.

3.2.3 Normaali yhteydenpito seniorien kanssa

On mahdollista järjestää niin, että seniori itse voi helposti ottaa yhteyden muihin ihmisiin ja/tai muut valvovat ihmiset voivat ottaa yhteyden senioriin kameran kautta. Jos valvottava henkilö ei pysty puhumaan, hän voi aina heilauttaa kättään kameran suuntaan, jolloin valvovat henkilöt saavat hälytyksen puhelimiinsa. Haluttaessa voidaan tarkkaan määritellä ne ihmiset, joihin seniori saa suojatun yhteyden ja vastaavasti määritellä ne ihmiset, jotka voivat saada suojatun yhteyden valvottavaan henkilöön.

3.3 Itsenäisissä palveluasunnoissa asuvien seniorien tukipalvelut

Samat edellä kohdassa ”Kotonaan asuvien ikääntyneiden ihmisten tukipalvelut” esitetyt mahdollisuudet käyttää nykytekniikkaa hyväksi koskevat myös tämän kohdan tyyppisissä paikoissa asuvia ihmisiä.
Tällöin tekniikan hankkimisvastuu on palveluasumista tarjoavilla yhteisöillä, jotka voivat samalla myös tehostaa omaa toimintaansa.

Esimerkki

Pekan turvallisempi ja itsenäisempi elämä

Pekalle oli jo kertynyt ikävuosia, mutta hän halusi edelleen elää itsenäisesti kotonaan. Älykäs hoitoteknologiapakettimme tarjosi sekä Pekalle että hänen läheisilleen mielenrauhaa, sillä he tiesivät, että jatkuva järjestelmän suorittama valvonta antoi mahdollisuuden nopeaan apuun, jos Pekalle tapahtuisi jotakin.

Järjestelmä tunnisti kaatumiset ja päivittäisissä rutiineissa tapahtuvat huolestuttavat muutokset, lähettäen välittömästi hälytyksen hänen hoitajilleen, jotka pystyivät ottamaan yhteyttä Pekkaan ja tarkistamaan tilanteen. Hälytyksiä saatiin myös, jos Pekka pysyi liian pitkään yhdessä paikassa tai meni rajoitetulle alueelle.

Lisäksi hän pystyi helposti pyytämään apua yksinkertaisella käden heilautuksella, jolloin apu oli aina saatavilla tarvittaessa.

Kun Pekka myöhemmin siirtyi hoitokotiin, hänen perheensä ja hoitajansa pystyivät edelleen seuraamaan hänen hyvinvointiaan etänä. Järjestelmä tunnisti yhä kaatumiset ja poikkeamat hänen normaalista toiminnastaan lähettäen reaaliaikaisia hälytyksiä ja mahdollistamalla sujuvan yhteydenpidon hänen turvallisuutensa ja mukavuutensa varmistamiseksi.

Tämä älykäs ratkaisu tarjosi Pekalle kaipaamaansa itsenäisyyttä ja hänen läheisilleen mielenrauhaa.