<- Tila- automaatiotoimitukset
4.1 Yleistä
Kun ihmisen toimintakyky ei ole normaali, niin hän tarvitsee tukea muilta ihmisiltä selviytyäkseen jokapäiväiseen elämään liittyvistä tehtävistä. Useimmat vajaatoimintaiset ihmiset haluavat kuitenkin asua kotonaan tai vastaavissa itsenäistä asumista tarjoavissa paikoissa niin kauan kuin mahdollista.
Tämä tarkoittaa sitä, että on hyvä järjestää kotonaan tai vastaavissa olosuhteissa asuville vajaatoimintakykyisille ihmisille monenlaista tukea asumiseen.
Tähän nykypäivän tekniikka tarjoaa erinomaisia ja koko ajan paranevia mahdollisuuksia.
4.2 Kotonaan asuvien huolehdittavien ihmisten tukipalvelut
4.2.1 Kaatumistapausten seuranta ja aputoimet
Kameroiden avulla voidaan seurata huolehdittavien ihmisten elämää ja liikkumista kahdella tavalla.
- Henkilöä ei tunnisteta (henkilö näkyy katsojalle vain tikku-ukkona), jolloin hänen yksityisyytensä säilyy.
- Henkilön piirteitä ei tunnisteta (henkilö näkyy katsojalle vain tikku-ukkona), jolloin hänen yksityisyytensä säilyy, mutta hänen nimensä tulee näkyviin.
- Henkilöä ei tunnisteta (henkilö näkyy katsojalle vain tikku-ukkona), jolloin hänen yksityisyytensä säilyy. Tässä vaihtoehdossa voidaan määritellä otettavaksi jokainen tapahtuma paikalliselle muistikortille, jolloin on mahdollista katsoa tapahtuma jälkeenpäin. Tällöin henkilö näkyy todellisena itsenään
- Henkilö tunnistetaan (henkilö näkyy katsojalle omana itsenään), jolloinhänen yksityisyytensä ei säily samalla tavalla.
Ne henkilöt, jotka huolehdittava/hoidettava ihminen on hyväksynyt valvojikseen saavat puhelimiinsa hälytyksen kaatumisesta kaikissa neljässä tapauksessa.
Valvoja voi ottaa järjestelmän kautta puheyhteyden kaatuneeseen henkilöön ja selvittää tilannetta hänen kanssaan.
Jos henkilö ei pysty vastaamaan tai kaatunut henkilö ilmoittaa olevansa loukkaantunut, niin valvoja voi heti ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin avun järjestämiseksi paikan päälle.
4.2.2 Muiden poikkeavien tapausten seuranta
- Jos valvottava ihminen pysyy liian kauan yhdessä paikassa, tulee hälytys valvojan puhelimeen, johon valvoja voi reagoida etänä.
- Jos valvottavaa ihminen menee alueelle, joka on määritelty rajoitetuksi, tulee hälytys.
- Jos huolehdittava ihminen pysyttelee pois liian kauan alueelta, jossa hänen tulisi normaalisti liikkua, tulee hälytys valvojan puhelimeen ja/tai automaatiojärjestelmään.
4.2.3 Normaali yhteydenpito huolehdittavien ihmisten kanssa
On mahdollista järjestää niin, että huolehdittava ihminen itse voi helposti ottaa yhteyden muihin ihmisiin ja tai muut valvovat ihmiset voivat ottaa yhteyden huolehdittavaan ihmiseen kameran kautta.
Jos huolehdittava henkilö ei pysty puhumaan, hän voi aina heilauttaa kättään kameran suuntaan, jolloin valvovat henkilöt saavat hälytyksen puhelimiinsa.
Haluttaessa voidaan tarkkaan määritellä ne ihmiset, joihin valvottava ihminen saa suojatun yhteyden ja vastaavasti määritellä ne ihmiset, jotka voivat saada suojatun yhteyden huolehdittavaan ihmiseen.
4.3 Itsenäisissä palveluasunnoissa asuvien huolehdittavien ihmisten tukipalvelut
Samat edellä kohdassa ”Kotonaan asuvien huolehdittavien ihmisten tukipalvelut” esitetyt mahdollisuudet käyttää nykytekniikkaa hyväksi koskevat myös tämän kohdan tyyppisissä paikoissa asuvia ihmisiä.
Tällöin tekniikan hankkimisvastuu on palveluasumista tarjoavilla yhteisöillä, jotka samalla voivat myös tehostaa omaa toimintaansa.
Esimerkki
Tomin elämä muuttui turvallisemmaksi ja itsenäisemmäksi
Tomi tarvitsi tukea arjessaan, mutta halusi säilyttää itsenäisyytensä ja asua omassa kodissaan.
Hoitoteknologiapakettimme avulla hän ja hänen läheisensä tunsivat olonsa turvalliseksi ja yhteyden pidon toisiinsa helpoksi.
Järjestelmä tunnisti kaatumiset ja poikkeavat tilanteet, lähettäen välittömästi hälytyksen hänen hoitajilleen, jotka pystyivät ottamaan suoraan yhteyttä Tomiin varmistaakseen hänen hyvinvointinsa. Ilmoituksia tuli myös, jos Tomi pysyi liian pitkään samassa paikassa tai meni rajoitetulle alueelle, mikä lisäsi turvallisuutta.
Lisäksi Tomi pystyi helposti ottamaan yhteyden hoitajiin yksinkertaisella käden heilautuksella, mikä varmisti, että apu oli aina saatavilla.
Kun Tomi siirtyi myöhemmin hoitokotiin, hänen perheensä tai hoitajansa pystyivät edelleen seuraamaan hänen toimintojaan. Järjestelmä tunnisti yhä kaatumiset ja poikkeamat, lähettäen reaaliaikaisia hälytyksiä ja mahdollistaen yhteydenpidon hänen hyvinvointinsa varmistamiseksi.
Tämä älykäs ratkaisu tarjosi Tomille tarvitsemaansa tukea ja hänen läheisilleen mielenrauhaa kaikissa elämänvaiheissa.